Friday, April 25, 2008

Helah atau fakta isu harga barang

Ekonomi kapitalis yang rata-rata dimonopoli oleh Yahudi hampir ke seluruh dunia bakal memberi musibah kepada penduduk planet bumi ini. Setelah isu perang dingin, kemelesetan ekonomi, pasaran matawang, perang teluk, perang menentang keganasan dunia, minyak,dan terkini isu harga barang makanan asasi.

Amat mudah spekulator yang menjadi penjarah ekonnomi dunia seolah mencipta isu untuk mendapat manafaat keuntungan atas kesengsaraan orang lain. Pokok kepada isu ini adalah ketamakan manusia mengambil kesempatan cara mudah mengaut untung dengan mengorban manusia lain.

Kini nilai U.S Dollar semakin. Ahli bijak pandai mereka mencipta isu harga makanan untuk dimanipulasikan setelah kawalan ke atas matawang dari diapung atau dianiagakan di pasaran hadapan di kuatkuasakan di kebanyakan negara yang menjadi mangsa pada 10 tahun yang lepas.

Ketika ini dunia bukan berhadapan dengan bencana iklim dan cuaca yang serius sehingga menyebabkan pengeluaran makanan terjejas. Makanan dan wang tetap merupakan elemen utama kehidupan dalam apa juga keadaan.

Isu ciptaan ini seolah mengambil kesempatan ke atas negara yang mempunyai sistem atau keadaan politik, pentadbiran dan pemerintahan yang lemah. Bagi negara-negara yang baru merdeka, dibelenggu masaalah dalaman seperti konflik politik, perang saudara, rampasan kuasa dan pemerintahan yang tidak stabil adalah mangsa utama.

Situasi seperti ini cuba mencipta suasana yang tidak menentu. Suasana panik boleh mencetuskan penentangan terhadap dasar sesebuah kerajaan yang mengakibatkan kacau bilau dan memudaratkan rakyat sesebuah negara khususnya yang bergantung kepada bantuan program makanan sedunia.

Rakyat sesebuah negara cuba dialihkan dari isu sebenar. Pokoknya (kelapa sawit tidak cukup untuk jadi Bio diesel) isu minyak yang cuba dimanipulasikan oleh kebanyakan negara. Dalam harga minyak yang meningkat penyampaian dan penghantaran stok barangan menjadi sukar. Sikap pembekal dan peniaga yang tamak menyorok stok menambahkan tekanan kepada isu ini. Harga barang juga menjadi mahal. Tekanan kepada penduduk yang miskin cukup kuat sehingga mencetus bantahan terbuka yang meninggalkan rasa panik kepada penduduk negara lain.

Malaysia yang tidak menerima bantuan program makanan sedunia secara langsung tidak boleh menggunakan isu ini untuk mengubah perhatian rakyat terhadap kenaikan harga barangan makanan khususnya beras. Berterus terang sahaja harga minyak adalah isu utama bagi negara kita bukannya sumber bahan makanan.

Persidangan intelek yang dibuat seolah blue print kepada dasar kerajaan. Usul yang dikemukakan oleh ahli panel tidak wajar sama sekali. Berjimat cermat dalam apa juga keadaan memang dituntut setiap masa bukannya beli dan makan apa sahaja apa yang mampu. Kalau bahan makanan asas seperti beras, gula, tepung, minyak masak, susu (yang dibuat dari minyak sawit bukannya susu asli), bahan api dan air tidak dikawal dan dikuatkuasa tiada maknanya. Buatlah dasar apa pun jalan keluarnya bukan mengatasi tetapi sekadar mennyesuaikan keadaan semata-mata.

Sudah tibanya masanya kerajaan mengkaji dan berbuat sesuatu terhadap PETRONAS. Kesan dari kenaikan harga minyak telah memberi keuntungan yang lumayan yang patut dinikmati oleh siapa? Kenaikan dan keuntungan langsung harga harga minyak adalah hasil negara yang patut dinikmati rakyat secara langsung. Bukannya untuk mereka bermewah-mewah dengan perbelanjaan yang lumayan serta penajaan yang bukan sedikit jumlahnya. Menjadikan PETRONAS konglomerat antarabangsa yang menguntungkan juga penting sebagai usaha menghadapi kekurangannya minyak mentah dimasa akan datang.

Saranan supaya rakyat rajin bekerja seolah menafikan usaha mereka selama ini dengan mengalih isu secara mudah. Permit mengimpot dan mengambil pekerja diberi sewenang-wenangnya yang menguntung pengusaha sahaja. Kesan kepada rakyat tempatan tidak banyak peluang yang tinggal.

Monopoli pengimport bahan makanan tunggal patut dihentikan. Kuota import, seperti kuantiti dan persaingan harga seperti beras tempatan yang akan memberi kesan kepada penanam dan pengilangnya tidak boleh dinafikan begitu sahaja. Sudah tiba masanya negara mempunyai bank stok penimbal untuk menghadapi suasana sukar. Walau setiap isu ekonomi dan minyak sering kepalai oleh Amerika Syarrikat mereka sebenarnya telah bersedia dalam apa juga keadaan. Kita bukan belajar setelah ditimpa masalah tetapi belajar bagaimana menghadapi dan menanganinya.

No comments: